پایان نامه و مقاله

خوش آمدید

پایان نامه رشته مکانیک

بهترین و کامل ترین پایان نامه رشته مکانیک،پایان نامه طراحی و اصول محاسبات پمپهای سانتریفوژ در شش فصل و ۲۸۰ صفحه

مقدمه :

نیاز انسان در درجه اول به آب و در درجات بعدی به سیالات دیگر که او را در تولید ، حرکت و ادامه حیات یاری می کنند ، وی را بر آن داشته که حرکت و انتقال بخش مورد نیاز سیالات را در دست گیرد و هر جا که نیاز به حرکت سیال از سطح پائین تر به بالاتر یا از محیط کم فشار به محیط پرفشار احساس می شود ، وجود یک پمپ الزامی است . این نیاز گسترده موجب گستردگی سطح تنوع پمپها چه از لحاظ اساس عملکرد و چه از لحاظ حجم سیالی که می توانند جابجا کنند ، گردیده است .نوعی از پمپها که بر اساس نیروی گریز از مرکز سیال در حال گردش طراحی شده ، پمپ سانتریفوژ است .این نوع پمپ دارای کاربردهای فراوانی از قبیل استفاده در آبرسانی ، آبیاری ، دفع فاضلاب ، کنترل و تغییر مسیر سیلابها ، صنایع شیمیایی ، صنایع غذایی و اطفاء حریق می باشد .به دلیل اهمیت این نوع از پمپها ، به شیوه طراحی و اصول محاسبات آنها در کاربردهای مختلف خواهیم پرداخت .

چکیده :

اصل اساسی و تعاریف ابتدایی پمپهای سانتریفوژ ، انواع تقسیم بندی ، اصول کار ، معرفی قطعات ، نیروهای مؤثر و مواد ساختمانی قطعات این نوع پمپها عناوینی است که در فصل اول به آنها خواهیم پرداخت .پس از آشنایی اولیه با پمپهای سانتریفوژ تئوری شکل گیری آنها و معادله اساسی پمپهای سانتریفوژ را در فصل دوم بررسی می کنیم . سپس مشخصه پمپ نظری که یک پمپ ایده‌آل با پره های نامحدود است را بدست آورده و با محدود کردن تعداد پره ها مشخصه پمپ با پره های محدود که انواع واقعی پمپها هستند را بدست خواهیم آورد .

پس از آن راندمان پمپها را با توجه به اتلافات هیدرولیکی در آنها بررسی می‌کنیم . سرعتهای ویژه و بستگی آن به ابعاد هندسی پروانه ، رابطه بین راندمان و سرعت ویژه و جریان مباحث دیگری است که در فصل دوم خواهند آمد .

در فصل سوم اصول ترسیم منحنی مشخصه پمپها ، منحنی مشخصات لوله‌کشی ، بدست آوردن نقطه کار پمپ روی منحنی مشخصه پمپ ، مشخصات مکش پمپ و روشهای تغییر مشخصات پمپ را از نظر خواهیم گذراند . ترکیب پمپها نیز بخشی است که در فصل سوم به آن اشاره گردیده است .

برای آنکه بدانیم یک پمپ برای چه کاربردی مناسب است باید مواردی از قبیل دبی و ظرفیت پمپ را بدانیم و بتوانیم با توجه به مدار گردشی سیالی که پمپ موردنظر را شامل می شود ، اتلافات ارتفاع و افت فشار سیال را در مسیری که می پیماید محاسبه نمائیم . همچنین باید توان مصرفی پمپ را بدانیم تا موتوری که پمپ را به گردش در خواهد آورد بتوانیم انتخاب کنیم .

دبی ، ظرفیت ، ارتفاع پمپ و اتلافات آن ، محاسبه توان مصرفی پمپ و محاسبه قدرت موتور مورد نیاز ، عناوینی است که در فصل چهارم به بررسی آنها می پردازیم . همچنین در این فصل مثالهای نمونه در مورد انتخاب پمپ و برگه سفارش پمپ آورده شده اند .

در فصل پنجم به معرفی تجهیزات مورد نیاز پمپ جهت انتقال سیال و نیز انتقال نیرو از موتور به پمپ می پردازیم . همچنین روشهای مختلف انتقال نیرو از موتور به پمپ و محاسبه‌ قطر شافت از طریق نیروهایی که از موتور و سیال جاری پمپ به آن وارد می شود در این فصل خواهد آمد ، از دیگر عناوین آمده در این فصل می توان به محاسبه اندازه و ابعاد حوضچه مکش ، روش کارگذاری و اندازه های مربوط به لوله مکش اشاره نمود .

نصب ، راه اندازی ، مشکل کاویتاسیون و ضربه قوچ در پمپهای سانتریفوژ ، نگهداری ضمن بهره برداری ، عیب یابی و رفع عیوب پمپهای سانتریفوژ را در فصل ششم مطالعه خواهیم کرد . جهت کمک به درک مفاهیم آمده در فصلهای مختلف ، جداول و نمودارهایی در بخش ضمائم آمده که می توان در انتخاب این مجلد به آن مراجعه نمود .

جهت مطالعه گسترده تر علاقمندان در مورد پمپهای سانتریفوژ و انواع دیگر پمپها ، نام و منابع و مآخذ مورد استفاده در آخرین صفحات این پایان نامه آمده است .


  • لیلا چراغی

پمپهای سانتریفوژ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی